How can you expect Anaximenes
to pursue his study of the heavens when he is haunted by the spectres of destruction
and slavery? - Anaximenes (6th C BCE) in a purported letter to Pythagoras, Diogenes Laertius, Lives of the Eminent Philosophers, II, 5 According to Anaximenes, the lofty ambitions of intellectual activity are frustrated, if not undermined, by political turmoil and unrest. And two centuries later Aristotle tied in the historical origination of the speculative sciences with the emergence of a leisure class (Metaphysics, I, 1). Yet some of the most influential and inspiring intellectual achievements have been made in the shadow of political turmoil, hostility and oppression. One thinks of Socrates in prison calmly discussing philosophy with his friends; Marcus Aurelius finding time to write out his stoic reflections while directing the Roman army; Boetheus writing The Consolation of Philosophy while awaiting execution; Karl Marx toiling away on Das Kapital in the British Museum while he and his family suffered through degrading poverty; Wittgenstein scribbling out the Tractatus in the trenches in first world war; Dietrich Bonhoeffer writing letters and sermons from his prison cell in Nazi Germany; Martin Luther King Jr. laying out a case for civil disobedience in his "Letter from Birmingham Jail." The list of thinkers who have worked in hostile conditions is virtually endless. Many of these people were heroic in resistance and developed theories or systems which encouraged and defended such heroism - such as Gramsci, Frankel and Sartre. But sometimes the response of an intellectual to a politically charged situation is not in the least heroic. Here the example of Heidegger's open endorsement of National Socialism stands out as recent, memorable, and controversial. The Canadian Jacques Maritain Association is sponsoring an interdisciplinary conference and graduate student essay competition on this theme. Disciplines from which submissions are sought include, but are not limited to: history, philosophy, religious studies, law, and sociology. Papers must be on historically significant intellectual work that was shaped or influenced by adverse social or political conditions. Essays can be largely historical, focussing on the historical context. Or they can be comparative, focussing on thematic shifts in the oeurve of a particular figure in response to adverse conditions, or on the different responses of two or more people working in comparable conditions. Or they can be primarily analytical, dealing with these issues from a substantive philosophical perspective, if the analysis is historically informed. The conference will take place Saturday, May 30 - Sunday, May 31st 2004 at the University of Manitoba Winnipeg, Manitoba, Canada in association with the Congress of Social Sciences and Humanities Deadline: October 1, 2003 Electronic submissions preferred. Papers must not exceed 30 minutes reading time. For more information, please contact; Dr. Jonathan Lavery, jlavery@wlu.ca Dr. Louis Groarke, groarke@yorku.ca Dr. Will Sweet, wsweet@stfx.ca |
Comment pouvons nous attendre
d'Anaximénès qu'il poursuivre sa contemplation des cieux, alors
qu'il est lui-même menacé par la mort et l'esclavage? - Anaximénès (6e siècle av. J-C.) dans une lettre réputée à Pythagore, Diogène Laërce, Vies et doctrines des philosophes illustres, II,5. Selon Anaximénès, l'activité intellectuelle d'une société est freinée par l'instabilité et l'insécurité politique. Deux siècles plus tard, Aristote établit le lien entre l'origine historique des sciences spéculatives et l'émergence d'une classe sociale qui peut consacrer du temps non plus seulement à l'accomplissement de ses besoins vitaux, mais également à la pensée intellectuelle et à la discussion philosophique. Pourtant, plusieurs avancements intellectuels furent développés à l'intérieur de sociétés politiquement très instables, dominées par l'hostilité et l'oppression. Nous n'avons qu'à penser à Socrate en prison, discutant calmement avec ses amis; à Marc-Aurèle qui trouve le temps d'écrire ses réfléxions stoïques tout en dirigeant l'armée romaine; à Boèce qui écrit La consolation de la philosophie en attendant son exécution; à Karl Marx qui travaille sur son oeuvre Das Kapital dans le Musée britannique, tandis que lui et sa famille vivent dans des conditions de pauvreté extrême; à Wittgenstein qui compose son Tractatus dans les tranchées pendant la Première Guerre Mondiale, à Dietrich Bonhoeffer qui écrit ses lettres et ses sermons de sa cellule durant le règne allemand nazi, à Martin Luther King jr. qui lève le voile sur un cas de désobéissance civile dans sa "Lettre de la prison de Birmingham". La liste de penseurs qui ont travaillé dans des conditions hostiles n'a virtuellement pas de fin. Plusieurs de ces personnages ont démontré une résistance héroïque et ont développé des théories appuyant un tel héroïsme - pensons à Gramsci, Frankel and Sartre. Mais, parfois, la réponse des intellectuels à une situation politiquement instable est tout sauf héroïque. L'exemple de Heidegger appuyant le Socialisme National et le régime Nazi ressort ici comme un événement récent, mémorable et controversé. L'Association canadienne Jacques Maritain commandite une conférence interdisciplinaire et une compétition d'essais pour les étudiants de deuxième et troisième cycles sur ce thème. Les disciplines visées par cette compétition incluent, mais ne sont pas limitées à, l'Histoire, la Philosophie, les Sciences religieuses, le Droit et la Sociologie. Les essais doivent être écrits sur des sujets historiquement significatifs qui impliquent des personnages influencés par des conditions sociales adverses. Les essais peuvent mettre l'emphase sur le contexte historique, ou être plutôt de type comparatifs, se concentrant sur les changements thématiques dans "l'oeuvre" d'un individu en réponse à l'instabilité de la société dans laquelle il évolue, ou comparer les réactions de deux personnages dans des situations semblables lors d'un même bouleversement historique. Les essais peuvent aussi être de type analytique, traitant de ces sujets d'un point de vue plus philosophique, en autant que l'analyse soit fortement supportée par des données historiques. La conférence se tiéndra les Samedi et Dimanche, 30 et 31 mai 2004 à l'Université du Manitoba Winnipeg, Manitoba lors du congrès annuel du Congrès des sciences sociales et humaines Date limite: le 1 octobre 2003 Les soumissions par courriel électronique sont préférées. Les présentations ne devraient pas éxcéder un temps de lecture de trente minutes. Pour plus de renseignements, contactez: Dr. Jonathan Lavery, jlavery@wlu.ca Dr. Louis Groarke, groarke@yorku.ca Dr. William Sweet, wsweet@stfx.ca |