Tuesday, May 30 - Wednesday, May 31st 2006 / Mardi le 30 mai - mercredi le 31 mai, 2006
York University, Toronto / Université York, Toronto
Canada
Room / Locale
Cartwright
Hall (in St. Hilda’s College Building), Trinity College
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Tentative programme:
Sunday/dimanche, May 26 mai,
9.30-12.30
History and Contexts in Science and Religion
Introduction to the Theme and Commentary:
Hannah Gay, History, Simon Fraser University and Centre for the History of Science, Technology & Medicine, Imperial College, University of London. |
Lundi/Monday, May 27 mai, 9.00-12.30
Biology, Religion, and Philosophy: Incommensurable paradigms? / Sciences biologiques, religions et philosophie: paradigmes inconciliables? Introduction to the Theme and Commentary:
François Poitras, Théologie, Université Saint-Paul Non-Foundationalism, SNiPS, and Ethics
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Dimanche/Sunday, May 26 mai
14.00- 17.30
Physics, Philosophy and Fine Tuning Introduction to the Theme and Commentary
Kenneth Himma, Philosophy, University of Washington Neil A. Manson, Philosophy, University of Notre Dame |
Monday/lundi, May 27 mai, 14:00-17:30
Conceptual Issues / Questions conceptuelles Introduction to the Theme and Commentary
Willem B. Drees, Theology, University of Leiden, the Netherlands. |
Monday, May 27, 17h - 19h President's Reception / Great
Hall, Hart House
Conference dinner : TBA
Pour plus de renseignements, veuillez communiquer à
For more information, please contact:
Professor William Sweet,
Department of Philosophy, St Francis Xavier University,
Antigonish, NS B2G 2W5;
fax 902-867-3243; tel 902-867-2341; Internet: wsweet@stfx.ca
Philosophy is a part of culture,
and there can be little dispute that culture influences philosophy: we see this
in the way that classical Greek culture influenced Greek philosophy, that
Christianity influenced mediaeval western philosophy, that French culture
influenced a range of philosophies in France from Cartesianism to
post-modernism, and so on.
Yet many philosophical texts and
traditions have also been introduced into very different cultures and
philosophical traditions -- through war and colonialization, but also through
religion and art, and through commercial relations and globalization. We see
this in the introduction of Buddhist philosophy into
This phenomenon, then, raises a number of concerns about philosophy but particularly about philosophy in relation to cultures and cultural traditions. This conference, therefore, will look at the phenomenon of the ‘migration’ of philosophical texts and traditions into other cultures, will seek to identify places where this influence has occurred – where it may have succeeded, but also where it has not – and will also ask what is presupposed in introducing a text or a tradition into another intellectual culture.
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La philosophie est inhérente à la culture
et l’on s’entend sur le fait que la culture influence la philosophie :
cela est perceptible dans la manière dont la culture hellénistique a influencé
la philosophie ancienne, dans l’influence du christianisme sur la philosophie
médiévale occidentale, dans le fait que la culture française a influencé un
nombre important de philosophes en France depuis le cartésianisme jusqu’à la
postmodernité, etc. Pourtant, plusieurs textes et traditions philosophiques ont été introduits dans des cultures et traditions philosophiques très différentes par l’entremise de la guerre et de la colonisation, mais aussi par l’entremise de la religion et l’art de même que par les relations commerciales et la mondialisation. L’introduction de la philosophie bouddhiste en Chine, en Corée, au Japon de même qu’en Amérique du Nord et en Europe constitue un exemple frappant de ces croisements. De plus, de tels croisements sont aussi manifestes dans les cas où les philosophies occidentales ont été introduites dans les cultures et traditions non occidentales (Afrique, Sous-continent Indien, Chine et Japon) — ce qui n’est pas sans susciter des interrogations du type suivant : qu’est-ce que faire de la philosophie française en Afrique, ou de la philosophie analytique en Inde ou de la philosophie bouddhiste en Amérique du Nord? Ce phénomène soulève à son tour quelques enjeux touchant la nature de la philosophie, mais plus particulièrement en ce qui concerne la philosophie en lien avec les cultures et les traditions culturelles. Les présentations qui seront faites sous l’égide de cette conférence se pencheront donc sur le phénomène de la migration des textes et traditions philosophiques vers d’autres cultures, chercheront à identifier les lieux où cette influence s’est manifestée (non seulement dans les cas où ce fut fructueux, mais aussi dans les cas contraire) et s’interrogeront sur les présupposés qui doivent présider à l’introduction d’un texte ou d’une tradition dans une autre culture intellectuelle. |
http://iago.stfx.ca/people/wsweet/Maritaincall06a.html
NB
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Pour des renseignements concernant le Concours d'essais pour étudiant(e)s de deuxième et troisième cycle, cliquetez ici